wtorek, 17 kwietnia 2018

Świat nie dzieli się na lepszych i gorszych, po prostu jesteśmy różni, ale inny nie znaczy gorszy.

Na wstępie chcę podziękować Pani Dorocie Schrammek za to, że w swojej najnowszej książce „Niepełka” zdecydowała się poruszyć tak ważny temat, jakim jest tolerancja i akceptacja społeczna osób niepełnosprawnych. Sama jestem osobą niepełnosprawną i z własnego doświadczenia wiem, że osobom z niepełnosprawnością nie jest łatwo. Z reguły problemy zaczynają się już w szkole, a rówieśnicy bywają bezwzględnie okrutni. W takim właśnie trudnym położeniu znajduje się główna bohaterka powieści czternastoletnia Weronika.

Dziewczyna wraz z samotnie wychowującą ją matką przeprowadza się z Warszawy do Trzebiatowa. Nie jest jej łatwo, ponieważ w nowym miejscu musi zaczynać wszystko od nowa, co uwierzcie mi, dla osoby niepełnosprawnej jest bardzo trudne. Musi rozstać się ze znanym i bezpiecznym sobie dotychczas światem i trafia w nieznane. Jak wiemy, nowy ma zawsze pod górkę niezależnie od miejsca i okoliczności, a jeśli nowa osoba jest, tak jak Weronika osobą niepełnosprawną wówczas jest jeszcze gorzej. Nastolatka trafia do nieprzystosowanej dla niepełnosprawnych szkoły, gdzie zdana jest na pomoc osób trzecich, Jednak to jest najmniejszy problem bohaterki, biorąc pod uwagę to, co spotyka ją ze strony klasy, do której trafia. Jak to również w życiu bywa, w takich sytuacjach zazwyczaj znajduje się w grupie prowodyr, który robi wszystko, aby wszystkich wokół nastawić przeciwko osobie niepełnosprawnej, a jej samej uprzykrzyć życie. Tak też dzieje się i tym razem. Kinga jest utalentowaną muzycznie szkolną gwiazdą, która oczekuje od swoich szkolnych kolegów i koleżanek nieustannej uwagi i uwielbienia. Kiedy do klasy Kingi dołącza Weronika, ta czuje, że nowa zaczyna przyćmiewać jej blask. Dlatego stara się zrobić wszystko, aby w oczach całej klasy umniejszyć osobie naszej bohaterki. Do czego postawa dziewczyny doprowadzi i jak poradzi sobie sama Weronika, przekonacie się, sięgając po książkę.

To, co jest bardzo istotne i na co sama autorka zwraca uwagę to rola rodziców w kształtowaniu osobowości i charakteru młodego człowieka. Ojciec Kingi dumny z utalentowanej córki traktuje ją jak wschodzącą gwiazdę. Czternastolatka wychowywana jest w przeświadczeniu bycia najlepszą, przez co łaknie adoracji i poklasku. Nie ma w niej ani krzty pokory i szacunku dla drugiego człowieka. Czy dziewczyna zrozumie, co tak naprawdę liczy się w życiu i co jest jego największą wartością? Czy to, co prezentuje swoim zachowaniem to rzeczywistość, czy tylko maska pozorów? Na te i wiele innych pytań znajdziecie odpowiedz podczas lektury.

Ta niewielka objętościowo książeczka jest ogromna w swojej wymowie. Z pełnym przekonaniem uważam, że powinien przeczytać ją każdy, a szczególnie młodzież szkolna i rodzice. Sądzę również, że tytuł ten jest doskonałym punktem wyjścia do dyskusji z młodzieżą dla nauczycieli, pedagogów, wychowawców na temat tolerancji, poszanowania innych, równości każdego człowieka w społeczeństwie. Świat nie dzieli się na lepszych i gorszych, po prostu jesteśmy różni, ale inny nie znaczy gorszy.

Muszę przyznać, że pozycja ta wzbudziła we mnie wiele emocji od złości poprzez wzruszenie, a samo zakończenie spowodowało, że łza zakręciła mi się w oku. Nie chciałam rozstawać się z Niepełką i mocno trzymałam za nią kciuki, przeżywając wraz z nią każdy smutek i ciesząc się każdym osiągnięciem. Ku mojej ogromnej radości Pani Dorota pozostawiła zakończenie pozycji otwartym, co sugeruje, że my czytelnicy będziemy mogli ponownie spotkać Weronikę i zobaczyć co u niej słychać. 

Kolejny tom cyklu miał  swoją premierę 10 kwietnia 2018 roku. Recenzja już wkrótce na blogu.

Za możliwość wartościowej lektury dziękuję serdecznie wydawnictwu Szara godzina.




92 komentarze:

  1. Według mnie świetna książka. Czytałam i bardzo mi się podobała ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie słyszałam o tej książce, ale wydaje się niezła.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo chętnie przeczytam tę książkę skoro porusza ważny temat i wzbudza wiele emocji. Czuję, że i mi przypadnie do gustu. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Odpowiedzi
    1. Nie szkodzi, jak napisałam w recenzji jesteśmy różni i to jest w ludziach najlepsze.:)

      Usuń
  5. Kolejna wartościowa pozycja u Ciebie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czekam na e-booka i dziękuję za recenzję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja, czekam na Twoje wrażenia po lekturze:)
      Tu można kupić e-booka :)
      https://upolujebooka.pl/oferta,84021,niepelka.html

      Usuń
  7. Nie dziwię się, że wzbudziła w Tobie aż tyle emocji.

    OdpowiedzUsuń
  8. Widzę, że książka wzbudziła wiele emocji. To znaczy, że jest dobra. Cieszę się, że autorka poruszyła tak ważny temat.

    OdpowiedzUsuń
  9. Odpowiedzi
    1. Dziękuję, lecz na pewno nie tak interesująca, jak książka, której dotyczy.:)

      Usuń
  10. Lubię książki, które wzbudzają skrajne emocje :) Na pewno bliżej się jej przyjrzę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję,że książka spodoba Ci się tak bardzo, jak mnie.:)

      Usuń
  11. Wow - naprawdę super recenzja! Temat tolerancji w ogóle jest mi bardzo bliski, a w książce pani Schrammek wydaje się, że jest on opracowany w ten najbardziej przekonujący i kształcący sposób. Czuję się bardzo zachęcona! ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana zależy mi na tym, abyś ją przeczytała, ponieważ myślę,że mamy podobną wrażliwość.:)

      Usuń
  12. Ciekawa pozycja, chętnie bym po nią sięgnęła.

    OdpowiedzUsuń
  13. Zainteresowałaś mnie :). Chcę przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, bo książka jest naprawdę warta uwagi.:)

      Usuń
  14. Rozumiem Twoje przywiązanie do bohaterki. Sama często przywiązuję się do różnych postaci w książce! :) Poza tym, przeraża mnie, że problem, który opisuje autorka nie istnieje tylko w w powieści, ale i w rzeczywistości. Młodzież potrafi być okrutna. :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, dlatego uważa,że rodzice mają bardzo ważne zadanie do wykonania.

      Usuń
  15. Nie miałam okazji jej czytać ale opis przypomina mi odrobinę książkę pt. "Cinder i Ella", która bardzo mi się podobała. Z chęcią przeczytam i tę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z kolei nie znam tej książki, ale skoro jest choć trochę podobna do tej, chętnie po nią sięgnę.:)

      Usuń
  16. Tak, dzieciaki poza swoją naiwną szczerością, są równie szczerze okrutne. Niby łatwej im zaakceptować innośc, jednak "presja" społeczna na bycie ideałem wywierana jest od najmlodszych lat. Temat tolerancji został również poruszony w książce "Cudowny chłopak" sięgnij jeżeli znajdziesz chwilę :)

    Pozdrawiam
    http://zksiazkanakanapie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, trend w dążeniu do bycia idealnym potrafi wyrządzić krzywdę. " Cudownego chłopaka" mam w planach przeczytać.:)

      Usuń
  17. Wygląda na to, że to bardzo wartościowy tytuł. Dziękuję za polecenie.
    Kinga (trochę milsza od tej z książki :D)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie, jest to bardzo wartościowa książka. :)
      Nawet nie przyszłoby mi na myśl,że możesz być taka jak ta z książki.:)

      Usuń
  18. Ksiazka wydaje sie byc super. Takze zapisuje!!! 😊

    OdpowiedzUsuń
  19. Widzę, że to w pełni wartościowy tytuł. Postaram się o niej nie zapomnieć i przy najbliższej wizycie w bibliotece wypożyczyć ją. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zapomnij. Na pewno będziesz zadowolona z lektury.:)

      Usuń
  20. Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę i czekam na Twoje wrażenia po lekturze.:)

      Usuń
  21. Niepełki są super :) Znam to określenie i jest o wiele przyjemniejsze od "niepełnosprawnych". Życie jest okrutne, zwłaszcza dzieci/nastolatki wiodą w tym prym. Zdaje sobie z wymyślonych okoliczności (która i tka można przezwyciężyć ;) ) oraz tego że książeczka miała zwrócić uwagę na sam problem, a nie wywoływać burzę: ale o co chodzi? Trzeba się było nie pchać! Dlatego z chęcią sama przeczytam, aby móc ocenić na podstawie wiedzy i doświadczenia oraz ogólnej kreacji bohaterów wymyślonych przez autorkę :) Dla mnie to must have!

    OdpowiedzUsuń
  22. Niestety ta książka nie należy do moich priorytetów.

    OdpowiedzUsuń
  23. Przeraża mnie ten brak akceptacji i to jak łatwo ludzie oceniają, odrzucają, krytykują innych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obawiam się niestety, ze to już się nie zmieni.

      Usuń
    2. No tak. Niektórzy są niereformowalni.

      Usuń
  24. Wymowna powieść i chętnie ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie, bo jestem bardzo ciekawa Twojej opinii Jolu.

      Usuń
  25. Z chęcią bym przeczytała, wydaje się być ciekawa :)
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  26. Zdecydowanie, to bardzo mądra i wartościowa lektura. 😊

    OdpowiedzUsuń
  27. Lubię takie powieści, więc na pewno się na nią skuszę ;))

    OdpowiedzUsuń
  28. Muszę przyznać, że książka mnie zaciekawiła ^^ Pozdrawiam ♥
    wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  29. Porusza naprawdę ważne kwestie - jak będę miała okazję, z pewnością przeczytam!
    pozdrawiam serdecznie z nad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
  30. Wygląda na niezwykle wartościową, emocjonalną lekturę. Jeśli będę miała okazję, na pewno po nią sięgnę :-)

    OdpowiedzUsuń
  31. Polecam gorąco, na pewno nie będziesz żałowała. 😊

    OdpowiedzUsuń
  32. Nie czytałam jeszcze książki o takiej tematyce, może czas najwyższy to zmienić.

    OdpowiedzUsuń
  33. Nie słyszałam jeszcze o tej książce, ale to kompletnie nie moje klimaty, zresztą sama wiesz, że ja to lubię poczytać rasowe thrillery albo fantastykę wszelaką :D

    OdpowiedzUsuń
  34. Na pewno sięgnę po tę książkę

    OdpowiedzUsuń
  35. Tolerancja i akceptacja społeczna osób niepełnosprawnych, to bardzo ważna tematyka i cieszę się, że pani Dorota zdecydowała się ją podjąć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również bardzo się cieszę i chciałabym, aby coraz więcej książek o podobnej tematyce trafiało na polski rynek wydawniczy.:)

      Usuń
  36. Temat oryginalny, jakich mało w książkowym świecie. Jestem bardzo ciekawa tej książki, zapisuję tytuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja czekam na Twoje odczucia odnośnie tej książki.:)

      Usuń
  37. Kolejny tytuł wart przeczytania, ilekroć trafiam na Twojego bloga moja lista książek które chcę przeczytać rośnie

    OdpowiedzUsuń
  38. Tytuł czytałam 5 razy ;) Zapowiada się ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Interesujący temat, ale raczej nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  40. Widzę że książka podejmuje ważne tematy.

    OdpowiedzUsuń
  41. Trzeba będzie przeczytać...a stosik rośnie i rośnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znam ten problem, ale ta książka jest naprawdę warta tego, aby poświęcić jej swój czas.;0

      Usuń
  42. Książka naprawdę warta uwagi, życie osób niepelnosprawncyh to trudny temat, mam nadzieję, że autorka z niego wybrnęła z gracją

    OdpowiedzUsuń
  43. Z pewnością kiedyś po nią sięgnę. Najpierw jednak czeka na mnie masa zaległości.

    OdpowiedzUsuń
  44. Kolejny raz widzę, że nie trzeba się mocno rozpisywać, aby przekazać ważne rzeczy. Trzeba tylko zrobić to umiejętnie...

    OdpowiedzUsuń

Przed pozostawieniem komentarza pod postem, zapoznaj się, proszę z polityką prywatności bloga, której szczegółowe informacje znajdziesz w zakładce Polityka prywatności bloga Kocie czytanie i wyraź zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych.
Pozostawiając komentarz, akceptujesz politykę prywatności bloga, a tym samym wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

Dziękuję za odwiedziny i pozostawiony po sobie ślad. Proszę o kulturę wypowiedzi i podpisywanie się.